Keurmerk Veilig Ondernemen

Een onveilige omgeving zorgt voor schade, een onprettige werkomgeving en overlast en kan de bedrijfsvoering behoorlijk in de weg zitten. Daarom heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) ontwikkeld. Ondernemers, gemeenten, politie en brandweer kunnen onveiligheid niet alleen aanpakken. Het KVO helpt de betrokken partijen om gezamenlijk afspraken te maken en structureel te werken aan een schoon-heel-veilig bedrijventerrein.

Wijchen-Oost beschikt sinds 2006 over het KVO-keurmerk. Elke 3 jaar vindt een hercertificering plaats door KIWA. De laatste audit heeft in mei 2021 plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in de hercertificering van het KVO-Keurmerk tot en met mei 2024.

Veiligheid van de openbare ruimte

KVO is een goede manier van structureel samenwerken. Vanuit een meting ( enquête onder de gevestigde ondernemers) ga je eerst inventariseren en er vindt een jaarlijkse schouw van het bedrijventerrein plaats. Er wordt dan gekeken naar de (on-)veiligheid van de openbare ruimte. Op basis van bevindingen en de resultaten van de enquête wordt er een plan van aanpak gemaakt, van waaruit diverse soorten veiligheidsmaatregelen worden genomen. Het gaat daarbij niet alleen om onveiligheidsgevoelens, overlast, vandalisme en inbraken, maar ook om brandveiligheid en verkeersveiligheid.

KVO Certificaat

Elke drie jaar moet een KVO-certificaat worden gehercertificeerd door KIWA. Dat betekent dat we als Bedrijvenvereniging ervoor moet zorgen dat er regelmatig overleg plaatsvindt met de betrokken partijen. Voor elke hercertificering moet er immers een nieuwe ijking plaatsvinden. Wijchen-Oost werkt sinds enkele jaren samen met Bedrijventerrein Bijsterhuizen aan het KVO. Voorzitter van het KVO-overleg is de parkmanager.

Voordelen

Het KVO-certificaat heeft naast een schoon-heel-veilig bedrijventerrein ook een financieel voordeel voor de bedrijven. Een aantal verzekeringen geven korting als het bedrijventerrein een KVO-keurmerk heeft. In combinatie met collectieve beveiliging (surveillance en camerasysteem) kan de korting oplopen tot wel 15%. Er is korting mogelijk op de opstal, inventaris en voorraad. Elke ondernemer dient hiervoor zelf contact op te nemen met zijn verzekering of assurantie tussenpersoon.

Leden van de werkgroep

Ondernemers: Hans Schraven (Atlantic bedden), Emile Poos (Poos Assurantiën)
Politie: Jeroen Caerteling en Stan Elbers
Brandweer:
Gemeente:  Edwin van Schipstal en Karin van Dam
Parkmanagement: Karen Louwers

Nood Contactkaart

Klik op de afbeelding voor een vergroting in een nieuw venster.